Per 1 juli 2018 handhaving nieuwe Arbowet met boetes

Door: Edwin Aerts - 14 juni 2018

Door het gekakel over de nieuwe privacywetgeving en de boetes die op grond daarvan opgelegd kunnen worden, zouden we het bijna over het hoofd zien: vanaf 1 juli 2018 kunnen ook boetes opgelegd worden bij overtreding van de nieuwe Arbeidsomstandighedenwet (kortweg: Arbowet).

Even opfrissen:

Per 1 juli 2017 is de Arbowet behoorlijk veranderd. De belangrijkste punten nog eens op een rij:

  • Basiscontract: werkgevers zijn tegenwoordig verplicht een ‘basiscontract arbodienstverlening' te sluiten met hun arbodienstverlener/bedrijfsarts. Dit basiscontract moet voldoen aan de minimumeisen uit de Arbowet. Een voorbeeld van wat er in moet staan is dat de arbodienst de werkvloer vrij kan bezoeken.
  • Vrije toegang tot bedrijfsarts: Werknemers hebben het recht de bedrijfsarts op eigen initiatief en ook preventief (dus: zonder ziekmelding), te consulteren. Dit kan bijvoorbeeld via een open spreekuur. De werkgever moet zijn personeel op deze mogelijkheid wijzen.
  • Second opinion: Werknemers hebben tegenwoordig recht op een second opinion van een andere bedrijfsarts, wanneer zij het niet eens zijn met het oordeel van hun eigen bedrijfsarts. Dit gebeurt op kosten van de werkgever.
  • Medezeggenschap: De ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging heeft meer rechten gekregen, zoals een instemmingsrecht bij de keuze van de verplichte preventiemedewerker. Men kan bijvoorbeeld ook een eigen kandidaat naar voren schuiven.

 

De nieuwe Arbowet geldt sinds 1 juli 2017 met een overgangsperiode van één jaar. Die overgangsperiode eindigt dus per 1 juli 2018. Per die datum kan de Inspectie SZW gaan handhaven, onder meer met tijdelijke bedrijfssluitingen of met een boete per overtreding. Bijvoorbeeld: heeft de werkgever wel een basiscontract, maar is dat niet compleet, is er daarnaast geen preventiemedewerker aangewezen én is het personeel niet gewezen op de mogelijkheid van een second opinion bij een andere bedrijfsarts? Dan kan dat de werkgever alles bij elkaar zomaar eens ruim € 5.000,-- kosten. Als onderneming maak je dan bovendien ook allerminst goede sier richting je personeel en klanten.

Loopt het zo'n vaart? Dat is natuurlijk altijd de vraag. Maar voorkomen is beter dan genezen. Voor vragen of hulp kunt u het beste contact opnemen met een van onze arbeidsrechtadvocaten.

Bron afbeelding.

Neem voor meer informatie contact op met: