"Not your baby" zorgt voor problemen

4 mei 2018

Met ons artikel over het geschil tussen Link en Linq Advocaten illustreerden we al dat merkenrecht een actueel onderwerp is. De rechtbank Overijssel besliste deze week over een nieuw merkrechten geschil, ditmaal in de kledingbranche.

T-shirts

Het in 2016 opgerichte kledingmerk "Not your baby" was het niet eens met de productie en verkoop van T-shirts met daarop "Not your baby" van het kledingmerk Loavers. De shirts werden verkocht in de periode vanaf juli 2017.

Het voornaamste argument van Not your baby was dat Loavers met zijn t-shirts inbreuk maakte op het merkenrecht van het eerste kledingmerk door de handelsnaam te printen op T-shirts. Volgens artikel 2.21 van het Benelux-verdrag inzake de intellectuele eigendom kan gebruik van een teken (in dit geval dus de tekst "Not your baby") slechts worden wanneer "dat teken gelijk is aan het merk en in het economisch verkeer gebruikt wordt voor dezelfde waren of diensten als die waarvoor het merk is ingeschreven."

Het oordeel

De rechter oordeelde dat er inderdaad inbreuk was gemaakt door Loavers op het merkenrecht van Not your baby. Dat er op het T-shirt een label van Loavers zat, deed daar geen afbreuk aan. Dit label was namelijk klein en niet direct te zien door de consument. Bovendien verkoopt Loavers via een webwinkel, waarbij het bij aankoop dus helemaal niet duidelijk is dat er zo'n label aan het T-shirt zit. Doorslaggevend was bovendien dat de tekst prominent op het shirt aanwezig was, wat voor de consument aanduidend kan zijn voor de herkomst van de kleding. Een T-shirt met een prominente tekst, een merk, is namelijk vaak voorkomend. Denk bijvoorbeeld aan de shirtjes met "Nike", "Adidas" of "Levi's".

Slotsom was dat Loavers de productie en verkoop van het shirt direct moest staken. Een bittere pil, want hoogstwaarschijnlijk was de insteek met de verkoop niet het inbreuk maken op een merkenrecht van een andere verkoper. 

Bron.

Neem voor meer informatie contact op met: