Met computer aangifte doen van huwelijk

21 juli 2010

Wetsvoorstel e-dienstverlening gemeente ingediend.

Het wordt mogelijk om bij de burgerlijke stand via de computer aangifte te doen van een huwelijk, geregistreerd partnerschap, geboorte of overlijden. De burgerlijke stand en de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) worden hiervoor op elkaar afgestemd.

Mensen die willen trouwen, kunnen dat straks via de computer melden. Hetzelfde geldt voor uitvaartondernemers als zij een overlijden willen melden. Ambtenaren van de burgerlijke stand nemen zelf contact op met degene die aangifte heeft gedaan als er nog vragen of onduidelijkheden zijn over de melding.

Eenvoudiger procedures aangifte burgerlijke stand

Ook worden de procedures vereenvoudigd. Iemand die elektronisch aangifte doet van bijv. een huwelijk, hoeft straks alleen nog maar de wettelijk vereiste gegevens op te geven. Ambtenaren controleren deze gegevens vervolgens bij de GBA. Nu is het nog zo dat er voor een huwelijksaangifte allerlei stukken moeten worden overlegd aan de ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals een afschrift van de geboorteakte en een uittreksel van de GBA. Dat kost tijd, geld en moeite, omdat de stukken vaak bij andere gemeenten moeten worden opgevraagd.

Naast de elektronische dienstverlening kunnen burgers nog steeds naar het loket van de gemeente gaan. De e-dienstverlening wordt pas ingevoerd als dat betrouwbaar kan; er zijn inmiddels proeven gestart.

Meer weten over een huwelijksaangifte van een advocaat familierecht in Tilburg?

Bron: Nieuwsbericht Ministerie van Justitie