Top 5 scheldwoorden die werknemers gebruiken (en hoe ze ermee weg komen)

Door: Mark Diebels - 4 februari 2016

Fatsoen moet je doen
‘Fatsoen moet je doen’. Onder dat motto probeerde de overheid een paar jaar geleden aandacht te vragen voor normen en waarden. Niet iedereen heeft dat even goed meegekregen. Op de werkvloer zijn de afgelopen tijd sterke staaltjes normoverschrijdend gedrag te zien geweest. Het appen aan een collega van een foto van een grafsteen en een lijkwagen met daarop de naam van de baas is zo’n voorbeeld. Overigens was dat geen ontslag op staande voet waard. Een top 5 van werknemers die serieus over de schreef gaan in hun uitingen, en er mee weg kwamen.

De top 5

5. Op 5 staat de veilingmedewerker die zijn collega’s uitmaakt voor ‘kut ghanesen’, ‘kamelenneukers’, ‘jullie kunnen toch niet lezen, ‘jullie met die graaicultuur’, ‘jullie hadden in dat Turkse vliegtuig moeten zitten’, ‘nu ophoepelen van hier,’ en ‘rot op naar je eigen land’. De druppel was: ‘knuffelturk’ en ‘kankerturk’. Deze 51-jarige man was bijna 32 jaar in dienst en klaagde vaker over zijn collega’s. Omdat de leiding niets deed met zijn klachten ergerde hij zich en vanwege zijn zwakbegaafdheid kon hij zich niet goed inhouden. Met die context en het feit dat preventief beleid van de werkgever alleen op papier bestond, maar in de praktijk niet werd toegepast, was reden voor de rechter deze man nog een kans te geven.

4. Een callcentermedewerkster had eerder al kritiek gekregen over haar communicatie met klanten. Op een gegeven moment werd zij door een klant uitgescholden. In plaats van haar geduld te bewaren, reageerde zij met ‘je moet je bek houden, kankerdebiel’. De niet-klantvriendelijke houding leidde tot een ontslagaanvraag, waarbij de werkgever vond dat zij geen recht had op een ontslagvergoeding. Dit was natuurlijk fout, zei de rechter, maar niet ernstig verwijtbaar want zij reageerde op onbehoorlijk gedrag van de klant: wel een ontslagvergoeding betalen.

3. Op 3 van de scheldwoorden top-5 staat de hulpmonteur zonnewering. Hij kwam er achter dat hij een fout had gemaakt. Hij meldde zich op kantoor, waarna de baas op luide toon zijn ongenoegen uitte. Daarop reageerde de monteur: ‘Dik varken, schreeuw niet zo’. Dit geeft geen pas, zei de rechter, en is zelfs een grove belediging. Maar een ontslag op staande voet was onterecht. De baas heeft namelijk zelf door zijn reactie op een werknemer die een fout kwam opbiechten, een ruziesfeer in het leven geroepen waardoor de escalatie kon ontstaan.

2. Op 2 van fout taalgebruik: de bedrijfsleidster van de Action die haar personeel op de kast jaagt: ‘kijk de neger, ik haat hem’, ‘vieze, vuile Marokkaan je bent te laat’, ‘vieze vuile kuthoer, tering assistent, ga van mijn parkeerplaats af’ en ‘Gerben is een lul, watje, mietje’. Dit was een duidelijke overtreding van de strenge bedrijfsregels over discriminatie en omgangsvormen. Toch vond de rechter een ontslagvergoeding terecht. Met de bedrijfsleidster was namelijk van tevoren niet specifiek gesproken over het ongepaste taalgebruik.

1. Met stip op 1: het uitschelden van je teamleider voor ‘fucking hoer’. Natuurlijk had de werknemer de normen van fatsoen overschreden maar ja, dit was de eerste keer, er waren al langer spanningen in dit team en het schelden kwam na een woordenwisseling. De eerdere petitie tegen deze teamleider vanwege haar vijandige communicatie was voor de rechter ook van belang. Geen ontslag op staande voet voor de werknemer dus.

Conclusie
Het blijkt dat de rechter steeds een afgewogen beoordeling heeft gemaakt en vooral de context, duidelijke regels en duidelijke waarschuwingen belangrijk vindt. Het enkel schelden is dus zeker niet genoeg voor een ontslag zonder vergoeding.

 

 

Neem voor meer informatie contact op met: